Sunday, 4 June 2017

Kilang Jahit Tshirt , Polo , baju korporat dan tudung di Kuantan

Mencari Kilang Jahit Pukal Di Kuantan ? 


Cepat siap ? , Berkualiti ? dan Murah ? 

Kami ada jawapanya yang anda cari , kami dari syarikat Saudagar Legasi sdn bhd menawarkan perkhidmatan servis jahit pukal atau custom pakaian dalam kuantiti yang banyak serta harga yang kompetetif. 


Gambar Production Kilang di Kuantan
Mesti anda tertanya-tanya , mampukah kami menyiapkan tempahan di awal waktu , Ok semestinya ramai yang ada masalah ini jika pernah berurusan dengan kilang jahit pukal samada di dalam negara atau di luar negara. 

Masa Diperlukan :

Faktor ketepatan masa menjadi sangat berharga kerana ia adalah sesuatu yang di mahukan pelanggan secara utama berbanding harga . Sebab itu jika lihat kilang jahit pukal tidak kan mengambil sebarang job jika ia tidak mampu menyiapkan pada masa yang di tetapkan . jadi jika anda buat di kilang kami , InsyAllah 99 % masa akan kami tepati melainkan jika ada sedikit lewat kami akan maklumkan terlebih dahulu . ini janji kami bagi menjaga pelanggan kami . 

masa yang di peruntukkan adalah mengikut kuantiti tempahan . jika melebihi 300 helai lingkungan masa dari 2 minggu ke 4 minggu , kami juga menerima job urgent dengan kuantiti yang besar ini kerana kilang kami telah banyak kali berada dalam situasi ini 600 helai boleh di sipakkan dalam 5 hari sahaja. 
Promosi MOQ 20 pieces 

Ok , ini antara kelebihan di syarikat kami , kami menyediakan seervis custom pakaian dengan hanya minima 20 pieces sahaja. tak percaya ? terus call no ini 0176273066 jika anda berminat untuk gunakkan servis kami ini .

kilang kami boleh menjahit : 

- Tudung / scarf / shawl 
- Uniform kerja
- Baju korporat 
- Pelbagai jenis tshirt
- Tshirt Polo 
- Muslimah
- Jaket / Overall 
- Mafla / Selendang 
- Sarung bantal , cadar dan pelbagai jenis sarung. 
- Traksuit / seluar track 

semua minimum quantity yang diperlukan hanya 20 pieces sahaja . mudahkan ? jadi syarikat kecil yang mempunyai staff yang sedikit pun boleh buat uniform kerja sendiri tak perlu lagi guna design ready made yang berada di pasaran yang sudah ramai yang pakai. 

Harga yang Berbaloi dan Termurah 

Bagi penetapan sesuatu harga kami cuba sedaya updaya untuk memenuhi bajet dan keperluan anda . Oleh itu harga kami di antar yang terbaik di pasaran dengan kuantit dan kemasan jahitan dari tukang jahit yang berpengalaman tinggi. 

Harga yang kami berikan ini adalah rujukan kasar dan tidak termaktub dalam mana-mana perjanjian antara pelanggan dengan kilang . ia hanya sebagai rujukan dan mungkin boleh kurang lagi atau tambah lagi mengikut hasil perbincangan. 

Tshirt Kids - Rm 10.00 / pcs 
Seluar kids - Rm 10.00 /pcs
Tshirt dewasa - Rm 13.00 /pcs
Seluar dewasa - Rm 15.00 /pcs
Muslimah - Rm 16.00 /pcs
Korporat - Rm 45 / pcs

ini adalah harga baju sahaja tak termasuk printing atau sulaman logo lebih senang jika anda sudah ada design forwardkan ke nombor whatsapp kami ini di 0176273066 atau terus klik link ini untuk wasap bagi pengguna mobil :  http://Kilangbaju.wasap.my 




Packaging dan Delivery


Kami menyediakan perkhidmatan penghantaran terus ke kedai / lokasi anda . jika dalam kuantiti yang banyak kami akan menghantar terus ke lokasi mengunakkan transport kami sendiri . charges pula ia bergantung pada jarak dan kuantiti selalunya kami akan bayar separuh dan anda separuh  bergantung pada bagaimana persetujuan semasa berbincang. 

Hubungi kami 


Boleh terus hubungi kami di talian ini 

0176273066 - En wan ( 24 hr ) 
0123783066 - Ms effa
0197303066 - En Ha ( urgent job ) 

Office 

095729496

Lokasi kami : 

Google maps - Saudagar Printing Malaysia 
Alamat : A157 , Ground Floor , jalan Paya Tiga , 25200 Kuantan Pahang.


Website - www.saudagar2u.com

Thursday, 9 February 2017

Canto Fair - Pameran yang mengumpulkan seluruh Pengilang / Pembuat di CHINA

Daftar masuk Canton Fair - Pameran antarabangsa di China


Dimana nak cari tempat kilang2 , trading company dan suppliers2 berkumpul ? OK , jawapanya ada di canton fair . Canton fair ini sudah tidak asing lagi di kalangan pengimport-pengimport di seluruh dunia termasuklah malaysia ke , singapura ke , thailand ke , cambodia ker.. apa yang boleh di cari kat sini ? 

Ok , kali ini saya akan bercerita serba seidkit tentang Canton fair , canton fair banyak membantu dari segi sourcing product dan mendapatkan kilang-kilang yang bersesuain untuk membuat produk / servis yang kita perlukan .

Tengok kat sini ada info tentang tarikh dan kategori pameran yang akan berlansung --> Canton fair  . Topic untuk post ini tentang apa itu canton fair dan macam mana mahu daftar sebagai pembeli di pameran ini. 

APA ITU CANTON FAIR ?


Canton fair ini dikenali juga sebagai CHINA IMPORT AND EXPORT . bermula pada awal tahun 1957 ok sama dengan tahun malaysia dapat kemerdekaan . Di anjurkan oleh Kementerian perdagangan china dan kerajaan negeri guangdong dan di selia oleh Pusat perdagangan luar negara China. 

Canton fair ini adalah salah satu pameran yang berkonsep antarabangsa , mempunyai sejarah paling lama di China , antara pameran yang terlengkap serta mencatat rekod pembeli terbesar. Pameran canton fair ini meningkatkan perhubungan dagang antara China dengan Dunia menjadi platform terbaik bagi syarikat-syarikat di china untuk meneroka pasaran antarabangsa.

Setahun hanya di adakan 3 kali sahaja dan setiap fasa akan di adakan pameran mengikut industri serta tarikh yang dah di tetapkan. jadi jika anda ingin mencari sumber pembekal yang terus dan baik boleh pergi ke canton fair , lihat sendiri bagaimana mereka meneroka pasaran antarabangsa dengan mudah.

CARA MENDAFTAR DI CANTON FAIR


Ok, anda sudah faham serba sedikit apa itu canton fair , ambillah tiket kapal terbang terus fly ke gunagzhou dan cari fasa mana yang bersesuaian dengan bisnes anda. lihat sendiri , berurusan sendiri macam mnaa mereka meneroka pasaran antarabangsa.

Sebelum anda berlepas ke guangzhou sila sediakan gambar passport dan business card jangan lupa bawa .nanti say terangkan kenapa anda perlu bawa. Ingat yea Gambar passport dan business card . cara nak pergi ke canton fair ni tak susah. jika naik metro ambil line 8 berhenti di stesen Pazhou lepas tu tengok nak pergi ke building mana , ada building A , B dan C seeloknya anda pergi la daftar dahulu di building A atau B nanti akan dapat detail , broucher serta map.



gambar kat atas ini menunjukkan time register bhagi pembeli dari luar negara china lengkap masa pada setiap fasa canton fair .bila sampai sahaja di stesen pazhou anda boleh pilih samada mahu pergi ke buiding mana dekat pergi ke building A untuk pendaftaran . Badges atau pass masuk diperlukan untuk and masuk ke pameran antarabangsa ini. 




Jika anda keluar dari stesen metro anda akan nampak entrance macam ini , ada polis yang berkawal dan papan tanda yang menunjukkan tempat dimana untuk mendaftar. 



laluan yang menuju ke tempat pendaftaran 


Jika anda ingin terkucil atau buang air besar , jangan risau di tandas ini ada air cuma sediakan botol je yea .




Ok , jika anda jumpa papan tanda ini anda boleh masuk untuk register sebagai buyer 



Di ruangan luar pun ada tempat untuk mendaftar oleh kerana terlalu ramai yang datang , pihak sana sudah menyediakan tempat untuk menampung kebanjiran foreigner untuk mendaftar jadi tiada la terlalu lama proses mendaftar.





Ok , tadi saya ada kata sediakan gambar passport atau bisnes card kan , bila dah sampai di tempat pendaftaran ini lah borang yang anda perlu isi , bila nak mendaftar perlu di beri gambar passport , bisnes card dan fee . proses ini hanya memakan masa dalam 10 - 15 minit sahaja. Jika anda tiada gambar passport apa nak buat ? ok jangan risau di sana ada di sediakan perkhidmatan untuk mengambil gambar pasport saya sediakan sekali gambar tempat nye . 



Tempat mengambil gambar passport 


                             

Setelah selesai proses pendaftaran anda akan di berikan 1 badges seperti di atas ada nama penuh dan gambar anda. badges ini valid untuk 2 tahun boleh pergi ke fasa -dfasa yang lain tanpa perlu daftar lagi . 



Pintu masuk canton fair ada security yang akan check beg dan badan anda , security ini di ketatkan untuk mengelak sebarangan kejadian tak diingini berlaku . tempat berkumpulnye pedagang-pedagang dari serata dunia yang ingin mencari sourcing di negara china. 



Bila sampai sahaja di pintu masuk building akan ada penjaga yang berdiri di tengah-tengah pintu ini , lihat bagaimana ia boleh bertahan tanpa bergerak sedikit pun . bila anda di canton fair ambil info atau buku tentang canton fair yang sedang berlansung ini , di dalam buku itu ada map building A , B dan c setiap building berbeza-beza kategori dan ada banyak floor 

Jika anda ada masa panjang untuk melawat semua floor di persilakan , memang letih , memang besar , memnag banyak kilang-kilang , trading company yang anda akan jumpa. kat sini anda boleh bawa trolley bag yang kecil tu , untuk apa ? untuk isi katalog , bisnes card atau lain-lain maklumat serta sample yang anda boleh dapat di booth-booth. 

Datang sendiri dan rasakan pengalaman tempat tumpuan dunia berdagang di canton fair , Oh yea sebelum lupa disini juga disediakan tempat makanan halal dan tempat solat . selepas ini saya akan kongsikan bagaimana nak mencari pembekal yang kita perlukan tanpa jalan-jalan di setiap booth dan bertanya. nak jalan semua memang penat dan tips-tips untuk mencari pembekal yang murah dan terbaik.  Stay tuned 

Catitan Saudagar 
Import Export Knowledge

Share maklumat jika anda rasa ia berguna untuk kawan-kawan lain 























Friday, 3 February 2017

Tempah Jersey Sublimation Direct Kilang China


SUBLIMATION JERSEY

Tempah direct kilang china dengan kuantiti yang minimum.


Assalamualaikum dan hai , dah lama tak update Blog ini , masih ramai pembaca-pembaca yang dapat ilmu dan pengetahuan dari Blog ini . walaupun tak semua di cerita secara detail tapi sedikit sebanyak dapat belajar mengenai produk , terma , dan cara pembayaran bila import barang dari luar.

Sekarang ni famous sangat tentang jersey sublimation , senang cerita jersey yang di print terus ke atas kainnye oleh printer dengan ink special. bagi peminat tegar sukan dalam bidang apa jenis sekalipun jersey memainkan peranan penting dari segi penampilan peminat sukan . Oleh itu sublimation jersey antara produk yang terhangat di pasaran.

Bagi yang ingin membuat jenama sendiri , atau untuk kelab , sekolah , team atau group boleh menempah jersey sublimation ini dengan kuantiti yang minimum bagi satu-satu design . kuantiti serendah 480 pcs bagi 1 design adalah requirement saya untuk buat jersey sublimation ini pada harga yang super duper murah dan terbaik .



Jersey sublimation ini boleh di buat dengan kunatiti minimum pada harga super duper murah sahaja adalah dengan membuat di kilang di china. harga bawah RM 20 , bawah RM 10 pun da jika nak . jersey sublimation ini agak rumit pemprosesan nye kerana sebab itu harga nye sedikit mahal berbanding printing jersey biasa. 

Bagi jersey sublimation ini ,kuantiti yang tinggi akan dapat harga yang lagi murah dengan syarat fabric yang di gunakkan ini bukan dari fabric berkualiti tebal iaitu 180 - 200 gsm . 


Jersey sublimation boleh didesign dengan pelbagai corak atau warna yang tiada limit . cara pengiraan kos bagi jersey sublimation ini bergantung pada berapa banyak tempat pada baju yang di print. seperti contoh di lengan kiri kanan , belakang dan depan jika ada order sedemikian harga akan jadi lebih mahal . print sublimation ini juga terbahagi pada 2 kategori : 1 fast print , 1 normal print . 

apa beza 2 itu , bezanya anda akan nampak warna yang normal print lebih menyerlah berbanding fast print . dan sudah tentu normal print lebih mahal berbanding fast print. 


Sila jangan fikirkan tentang jersey sahaja yang boleh di print sublimation . ada juga seluar trek , polo lacoste , mafla dan beg. menarik bukan , ia ini hanyalah sebahagian sahaja contoh produk yang boleh di keluarkan oleh kilang ini . 



Kolar pada jersey sublimation boleh di customade . boleh di buat mengikut citarasa pelanggan samada ingin kolar print sekali pun boleh piping neck pun boleh . ibarat macam sebuah keluaran jersey dari jenama terkenal . 



Sila hubungi no. yang tertera jika ada sebarang pertanyaan. tentang jersey sublimation ini . minimum quantiti yang di perlukan oleh kami ialah 480 pcs sahaja bagi 1 design . masa penghantaran 3 -4 minggu bergantung pada berapa kuantit yang di tempah .

WE CARE < WE SEARCH < WE DELIVER

CATITAN SAUDAGAR BERKONGSI ILMU DAN PENGALAMAN UNTUK MEMBANTU PENIAGA_PENIAGA MENDAPATKAN MARGFIN YANG LEBIH TINGGI . 

SEMOGA BERMANFAAT 

Tuesday, 20 December 2016

IMPORT - URUSAN KASTAM DAN CUKAI

IMPORT - URUSAN KASTAM DAN CUKAI


Topic kali ini kami akan terangkan bagaimana atau urusan yang berlaku dengan kastam , anda perlu tahu sedikit sebanyak agar dokumen yang perlu anda prepare dapat diselesaikan dengan segera. Ini antara proses import yang perlu di selesaikan segala urusan percukaian dengan kastam adalah disini. 


PENTING !!

Urusan dengan kastam ini anda perlu selesaikan dengan segera dalam tempoh sebelum kontena anda sampai di port ini bagi mengelakkan kontena anda tersadai lama di warehouse dan akan di kenakan charges oleh pihak port.

Dokumen tentang shipment anda akan di hantar oleh pihak pengilang kepada anda melalui courier untuk pastikan dokumen itu selamat sampai dan cepat , dapat sahaja dokumen itu sila terus forward ke Forwarding company anda untuk di proses.

Disini forwarding company akan mewakili anda bagi sebarang urusan dengan kastam , port , haulage dan lain-lain jadi silapilih forwarding company yang berpengalaman dan memang betul buat kerja-kerja ini . jika boleh cari yang ada atau berdaftar sebagai agent kastam. ini bagi memudahkan urusan.




Di atas adalah contoh K1 form kastam yang perlu anda confirmkan atau sahkan butiranya bagi proses pembayaran cukai @ GST dengan kastam , declaration barang yang anda import . jika di lihat pada sample form di atas , segala butiran terperinci berkenaan shipment atau kontena anda akan terpapar disini.

Sesetengah forwarding company akan meminta anda untuk handover segala urusan import pada syarikat  forwarding , bermakna syarikat forwarding itu yang akan mula menguruskan proses import barang anda dan akan hantar pada anda. Apa kebaikanya anda tak perlu bimbang tentang urusan penghantaran dokumen dan pengesahan butiran shipment . Keburukanya : Syarikat forwarding itu akan menjadi sebahagian dari syarikat anda untuk urusan import.

Jenis-jenis Form kastam 


Ada beberapa jenis form kastam yang anda perlu tahu dan setiap form ini perlu disertakan dengan dokumen support bagi menyelesaikan pembayaran cukai serta declaration barang , HS code , Berat , Quantity serta amount invoice.

  1. Form K1 : Declaration of goods imported
  2. Form K2 : Decalration of goods exported
  3. Form K3 : Permit to transport duty paid goods within the federation
  4. Form K4 JKED 4 : Inward manifest , 
  5. Form K5 JKED 4 : outward manifest 
  6. Form K6 JKED 4 : transhipment manifest
  7. Form K8 : Application / permit / to move / transit / duty unpaid goods
  8. Form K9 : Permit to remove goods from warehouse
  9. Form K13 JKED 3 : Warehouse license 
  10. Form K14 JKED 3 : Manufacturing license

Supporting document untuk submit

Untuk submit form di atas mengikut kategori , ia juga bergantung pada urusan apa yang anda lakukan. Document ini anda akan dapat dari Supplier / Pengilang tempat negara yang anda import dan document ini ada 3 salinan setiap satu yang mana 1 salinan adalah orignal.

  1. Invoice ( Original ) 
  2. Packing list
  3. Delivery Order
  4. Bill of Lading
  5. Certificate of Origin
  6. Import license which may be required by a proper office of custom
  7. Ak Form






Kami dah terangkan secara asas tentang proses import yang mana forwarding company dan syarikat anda perlu bekerjasama untuk mempercepatkan proses , pembayaran cukai serta handling shipment. Proses-proses ini tidaklah serumit mana cuma ada beberapa prosesnye yang perlu anda faham dan jelas agar mudah untuk plan di masa hadapan.

Kontena mendarat di port mana perlu tahu samada di north port atau south port. jika di pelabuhan klang. ini diingatkan proses dengan pejabat kastam akan mengikut di port mana kontena anda akan mendarat. jangan pula kontena di hantar ke south port anda berurusan dengan kastam di north port ia sedikit sebanyak akan melambatkan proses.

Moga bermanfaat , boleh komen nak saya bercerita tentang tajuk apa lagi ? bagi urusan import / eksport InsyAllah kami akan share lagi dengan ilmu-ilmu serta penerangan yang lebih menarik. Terima kasih kerana sudi singgah di BLOG yang tak seberapa ini . 
Enter your email address And Get Update from this Blog:


Delivered by CatitanSaudagar

Monday, 19 December 2016

Step By Step Cara Beli Rumah Second Hand :- Semua yang perlu anda buat sampai dapat kunci

Step By Step Cara Beli Rumah Second Hand :- Semua yang perlu anda buat sampai dapat kunci


Step By Step Cara Beli Rumah Second Hand :- 
Semua yang perlu anda buat sampai dapat kunci

Cara Beli Rumah MURAH & JIMAT


Siapa yang dah pernah beli rumah dan rasa macam sangat-sangat rugi dengan kos lawyer , stamp duty dan lain-lain cost yang lain sehingga habis CASH korang ? 

Pastu rasa serikkkk nak beli Rumah ?

Angkat tangan , Hehe. 

Ok , itu normal bagi yang mula-mula beli rumah atau yang rasa takut nak beli rumah sebab rasakan ia sangat mahal dan rasa tak mampu tu mengatasi segala-galanya.

Macam ni , jika korang tiada ilmu iya betul korang akan rasa begitu , tapi jika korang ada ilmu , korang tahu apa nak buat , agak-agak apa tindakan korang ? 

Nah , teman kongsi ilmu yang akan bantu korang hadap proses membeli rumah subsale ( rumah second hand )  - kata nak cari yang murah dan jimat kan  daripada mula sampai la korang dapat kunci.

Hadamkan perlahan-lahan artikel ini , lepas habis baca nanti korang pasti jelas nak buat apa lepas ini dan tak takut nka bertindak lagi 

Ni ilmu dari experience orang yang pernah beli rumah berpuluh-puluh biji korang tengok apa diorang buat >>korang klik sini<< Nak beli rumah , tapi tak cukup nak bayar downpayment 


Secondhand : murah  

Tahu cara dan kos : Jimat / tak kene kencing


LANGKAH 1 : Survey atau Buat kajian dan Pilih 

Mula-mula pilih dulu hartanah yang korang nak beli . Yang ni korang kene buat research sendiri.

Gunakkan laman web seperti belowbankvalue.com , mudah.my , propwall.my atau lain-lain. ada berlambak listing rumah second hand dekat sini.

Disini boleh dapatkan Value sebenar rumah korang dengan bertanyakan pada Valuer yang di perakui . Sila beurrusan dengan syarikat valuer hartanah yea dan bukan persendirian.



LANGKAH 2 : Tandatangan Letter Of Acceptance ( LOA ) atau Letter Of Offer

Yang ke 2 pulak korang kene tandatangan letter of acceptance atau letter of oofer ejen hartanah sediakan .

Paling penting , pastikan dulu ejen itu berdaftar secara sah dengan lembaga penilai , pentaksir dan ejen hartanah malaysia ( LPPEH atau BOVAEA ).

Jangan sekali-kali guna ejen haram ( yang tak berdaftar ) . Sebab potensi korang kene " kencing " dengan mereka sangat la tinggi .

hehe, banyak dah kes tipu macam ni berlaku . Naya je duit korang ber huhu huhu laa jawabnya.



LANGKAH 3 : Bayar Booking fee awal-awal dan minta lanjutkan tempoh siapkan SPA

Bayar jumlah 2% atau 3% daripada harga pembelian rumah sebagai bayaran Booking.

Lagi satu cuba minta tempoh 21 hari waktu bekerja sebagai tempoh bayaran dari bayaran deposit , hingga korang kene siapkan SPA

Penting!! 
Biasanya ejen akan letak 14 hari . Tapi cuba korang dapatkan 21 har isebab kadang-kadang loan lambat lulus. Selagi loan tak lulus , korang tak boleh sign SPA ( sales and purchase agreement )

Dan pastikan booking ini di bayar kepada syarikat ejen hartanah atau syarikat guaman korang . 

jangan cari pasal dan bayar kepada mana-mana individu , baik ejen atau owner rumah.


LANGKAH 4 : Dapatkan bukti pemilikan daripada owner asal


Pastikan pemilik rumah asal ( penjual ) tandatangan pada LOA ( letter of acceptance ) atau letter of offer , dan pastikan korang ( atau ejen ) dapat salinan SPA pembelian itu untuk buktikan mereka sebagai pemilik rumah yang sahih.


LANGKAH 5 : Mula buat permohonan dekat bank


Gunakkan LOA tadi untuk memohon pinjaman loan daripada pihak bank untuk dapatkan pembelian rumah . dan pastikan korang apply minimum 4 bank untuk tujuan ini 

check rate interest bank di imoney.com


LANGKAH 6 : Cari peguam yang tahu buat kerja dan dalam bidang jual-beli property


Upah peguam yang ada kepakaran dalam bidang pengurusan hartanah untuk siapkan SPA ( sales & purchase aggrement ) 

Penting! pastikan lawyer itu adalah panel Bank yang apply Loan jika tidak korang kene bayar pada 2 firm lawyer nanti . haaaa 



Langkah 7 : Tandatangan Hanya lepas dah confirm dapat loan


Tandatangan dokumen SPA dan pastikan korang dapatkan ( paling kurang ) 1 loan yang dah approve sebelum tandatangan SPA



LANGKAH 8 : JElaskan baki 7% . Kalau tak , anda tak boleh tandatangan SPA


Bayar baki 7% deposti pembelian rumah . Dalam langkah 3 tadi kita dah bayar 3% kan jadi total yang kita dah bayar deposit 10% sebelum tandatangan SPA



LANGKAH 9 : Kerapkan tanya peguam yang uruskan proses jual beli korang.


Tunggu 3 hingga 6 bulan untuk pihak Bank membayar penjual jumlah yang tertunggak ( baki 90% , lepas korang dah bayar duit downpayment 10% ) 

Pastikan korang follow up peguam korang tiap-tiap minggu untuk pastikan peguam korang ada proses report  dan kes korang ada kemajuan dari masa ke semasa.



LANGKAH 10 : Peguam akan uruskan 100% urusan korang dari sini


Pemilik rumah atau penjuual akan kosongkan rumah untuk selesaikan proses pemindahan yang dah berjaya 

masa ini, korang akan dapat kunci rumah dan rumah itu akan jadi milik korang.



NAK TAHU BERAPA KOS GUAMAN ( Legas fee ) hartanah ? 


Ni teman nak ingatkan , 11 langkah deakt atas ini adalah maklumat asas sahaja . Bila korang dah praktik dan faham nanti lagi banyak ilmu selok belok yang korang akan dapat. 


Bila korang nak membeli rumah , penting juga untuk fahamkan kos guaman . Kos ini berbeza mengikut setiap nilai hartanah.

Teman ada sediakan contoh untuk rujukan korang.

  • Untuk hartanah bernilai RM 150,000 pertama = kos guaman 1 %
  • Untuk hartanah bernilai RM 850,000 berikutnya = kos guaman 0.7 %.
  • Untuk hartanah bernilai RM 2,000,000 berikutnya = kos guaman 0.6 %
  • Untuk hartanah bernilai RM 2,500,000 berikutnya = kos guaman 0.4 %
  • Untuk hartanah bernilai RM 7,500,000 berikutnya = kos guaman boleh di runding tapi tak lebih daripada 0.4%


ADA KOS LAiN YANG PATUT SAYA AMBIL TAHU ?

Teman memang suka dengan laman web iproperty.com kat sini lengkap dah bagi siap-siap kos penting yang terlibat.

antara yang korang kene ambil kira adalah cukai RPGT . Bawah ini teman sediakan sekali info ringkas tentang pembayaran cukai bagi setiap level : 



Selain itu , korang juga kene tanggung disbursment cost ( kos pengeluaran ) sekitar Rm 500 hingga RM 1000 . dan biasanya , kos ini adalah untuk tanggung pengurusan dokumen-dokumen ini : 

  1. setem SPA ( sales and purchase agreement ) sebanyak RM 10 untuk setiap salinan. Biasanya 4 salinan.
  2. Bankruptcy search
  3. Pencarian syariakt ( kalau perlu ) 
  4. Pencarian Tanah ( sbeelum menyediakan SPA dan mengisi borang 14A di pejabat Tanah )
  5. Pendaftaran dokumen pertukaran hak milik hartanah di pejabat tanah dan kos-kos lain.

Nak tak Teman bantu korang beli rumah second hand sebijik Tahun depan ? 


KALAU TEMAN BAGITAHU YANG KORANG BOLEH BELI RUMAH TAHUN DEPAN TANPA PERLUKAN BANYAK MODAL , KORANG NAK TAK ? 


Jawapannya ada disini : janji korang kene ikut apa yang 12 orang otai hartanah ini kongsikan tips-tips serta cara yang sesuai untuk korang aplikasikan nanti. 

dan ini bukan janji kosong yeaaaa . sebab mereka dah berkali-kali beli rumah dengan modal yang MINIMA . ada juga yang siap dapat duit LEBIH lagi . 

Ikut LOGIK mana la bolehkan nak beli rumah dengan modal yang sikit siap ada yang dapat duit lebih lagi. Huhu Dulu teman tak tahu , jahil , berasa pandai , berasa banyak duit , teman habis 150k sahaja untuk beli sebiji rumah. Kalau ikutkan teman boleh dapat 3 biji buah Rumah dengan deposit banyak itu huuu.

tapi tak guna dah menyesal . mende pun dah lepaskan . yang penting kita mahu belajar dan belajar lagi dari orang yang pandai dan pernah buat. 


Korang klik sini dan korang hadam betul-betul <<Klik sini>> nak beli rumah , Tapi tak cukup duit nak bayar Downpayment? 














Enter your email address And Get Update from this Blog:


Delivered by CatitanSaudagar

Friday, 28 October 2016

Cara Mengimport Produk Dari Luar Negara

Apa Yang Perlu dibuat Untuk Import Produk Dari Negara Luar.


Step by Step yang perlu anda faham secara asasnya dan terma-terma yang digunakkan.


Assalamualaikum , dan selamat sejahtera dah lama sangat Den tak menulis kat Blog ini, sebenarnye banyak yang saya nak share. Ok, semua tahu apa itu Free Trade Agreement (  FTA )..? FTA ini adalah salah satu perjanjian yang di meterai oleh negara luar dengan negara malaysia sebagai satu perjanjian perdagangan bebas yang mana di dalam perjanjian ini ada produk yang tertentu yang tidak akan dikenanakan CUKAI kastam ada di panggil Duty dan sebagainya.

Produk - produk yang bebas cukai ini boleh di lihat melalui HS code , ada code -code tertentu yang telah termaktub dalam perjanjian bebas ini yang membolehkan cukai negara pengimport di kurangkan ini bagi meningkatkan volume import & eksport antara ke 2 negara itu.

Contoh di bawah adalah list HS code dalam niche textile dan garment yang tariff cukai nye 0% ini antara Negara Malaysia dan Australia . jika anda eksport ke negara australia mengunakkan HS code ini cukainya adalah 0%. Buku tariff ini boleh dibeli di kedai buku besar yang berharga RM 160 bagi sesebuah negara atau boleh dapatkan bacaan free di MATRADE.

Nilai eksport  antara malaysia dan negara-negara FTA ini berjumlah 63% dari keseluruhanya . ini bermaksud dengan FTA ini permintaan produk negara Malaysia meningkat.

HS CODE 

HS CODE 

HS CODE 

HS CODE 

HS CODE 
Baru habis bab HS CODE, OK dari sini anda dah boleh agak barang apa yang sesuai untuk import atau eksport. Dengan kelebihan FTA ini kos barang akan jadi lebih rendah. Berkaitan dengan Logistik pula , bagi term harga seperti CIF , EXW , FOB boleh baca diSINI anda akan faham dengan lebih lanjut terma bagi harga.

Bab Logistik dari Kilang / buying house -> Port -> Port Malaysia -> Warehouse . Ok kat sini anda kene faham apa itu forwarding company , segala urusan penghantaran dari negara lain ke malaysia atau eksport akan diuruskan oleh syarikat forwarding . Syarikat forwarding ini akan ada partner forwarding juga di negara lain untuk collect barang dari warehouse atau kilang. tiada masalah jika anda berurusan dengan syarikat forwarding dan jangan berurusan dengan persendirian.

 info Shipment Kontena dari busan korea ke port klang

gambar diatas menunjukkan komunikasi antara pembeli dan kilang yang sedang berurusan tentang bila shipment / kontena akan berlepas dari port . info ini anda akan dapat dari partner forwarder anda di negara luar jadi tiada masalah untuk anda import atau eksport ke negara luar jika mengetahui caranya dan ia sangat mudah .

cara untuk memilih forwarding company ini samada melalui syarikat yang biasa mengambil barang di negara luar seperti contoh syarikat saya menyediakan perkhidmatan penghantaran dari negara china ke depan pintu rumah anda. Diingatkan forwarder tiada service untuk melihat , menguji produk anda sebelum di hantar ke port klang. forwarder hanya berurusan dari port ke warehouse anda.

bila dah import kontena charges-charges yang ada anda kene faham , saya senaraikan secara umum charges yang akan anda kene jika import kontena.

FCL (Import)
A. Local Port Charges at Port Klang B. Import Clearance & Trucking Charges at Port Klang
C. Import Duty & GST (under C.O.D Terms)
1. Custom Duty : To be advised (as per outlay)
2. Goods & Services Tax(GST) : To be advised (as per outlay)
D. Trucking From Factory to PORT ( IF EXW price )

* EXW ini adalah term yang digunakkan dan dipersetujui seller hanya menyediakan produk dan segala kos dan urusan berkaitan logistik mesti diuruskan oleh buyer

Ok sampai disini sahaja , episod seterusnya saya akan berkongsi tentang K1 form , form ini di gunakkan untuk declare dengan Kastam malaysia nilai barangan serta jenis product. urusan ini hanya boleh di buat melalui agen kastam yang berdaftar sahaja, kebanyakan di port klang ramai agent kastam yang boleh bantu dari A - Z.

Enter your email address And Get Update from this Blog:

Delivered by CatitanSaudagar


Sunday, 8 May 2016

PUNCA PERNIAGAAN BOLEH GAGAL DALAM TEMPOH 3 TAHUN

KENAPA BOLEH GAGAL DALAM PERNIAGAAN ?

Sumpahan 3 tahun pertama dalam dunia bisnes




Perkara yang paling ditakuti oleh setiap usahawan ialah gagal. Iyalah, siapa yang sukakan kegagalan? Dalam dunia perniagaan pula, kegagalan ibarat satu mimpi ngeri kepada usahawan terutama sekali usahawan muda. Dengan banyak modal, tenaga serta usaha yang dikeluarkan, gagal bukanlah satu pilihan. Tapi percaya atau tidak,kadangkala kita sendiri yang menjemput kegagalan itu datang. seperti kata pepatah " dalam perniagaan itu RUGI itu pasti UNTUNG belum tentu lagi. Bagaimana?

Kurang ilmu merupakan salah satu faktor teratas sebab sesuatu perniagaan itu gagal. Dalam hidup ini, apa sahaja yang hendak dilakukan haruslah dengan ilmu. Jika tidak ada ilmu, bagaimana hendak berjaya? Hadirilah seminar, bengkel serta program-program lain yang boleh membantu anda untuk menambah ilmu dalam bidang perniagaan. Tak rugi pun untuk mengeluarkan sedikit belanja bagi menambah ilmu. Mana tahu di bengkel tersebut nanti anda akan mendapat prospek atau idea perniagaan baru? Anda juga yang untungkan?

Faktor kedua pula ialah MENTOR. Ada segelintir usahawan yang cepat berputus asa apabila menerima sesuatu cabaran ataupun dugaan dalam dunia perniagaan. Untuk menjadi usahawan yang berjaya, seseorang itu perlulah mempunyai sistem rujukan dan kekuatan mental yang tinggi. Jangan mudah putus asa dan berhenti sekerat jalan. Cari jalan penyelesaian untuk setiap masalah kerana itu sistem rujukan atau pun mentor sangat memberi impak dalam dunia perniagaan yang mana usahawan itu sendiri belajar dari Pengalaman Mentor yang terdahulu. 

Persaingan dalam perniagaan merupakan satu perkara normal. Namun persaingan yang terlalu banyak boleh membunuh sesuatu perniagaan. Pengguna mempunyai lebih banyak pilihan. Jika produk atau sesuatu perkhidmatan itu sama sahaja,mereka akan terdorong untuk mencari pakej yang lebih murah atau bersesuian dengan mereka. Cuba beri suatu kelainan kepada produk atau perkhidmatan anda. Tawarkan sesuatu yang istimewa yang tiada pada pesaing anda.



Sebab berikutnya yang mengakibatkan sesuatu perniagaan itu tidak berjaya ialah kerana usahawan itu tidak merancang masa depan perniagaannya. Setiap perniagaan harus mempunyai perancangan yang rapi sama ada untuk jangka masa pendek mahupun masa panjang. Catatkan matlamat jangka pendek serta jangka panjang ada dan lihat matlamat itu setiap hari. Sebagai contoh apa yang anda inginkan dalam perniagaan anda untuk tahun hadapan? Dengan ini anda akan lebih fokus untuk membangunkan perniagaan anda itu. Pernah dengan tentang ungkapan " Sumpahan 3 tahun pertama " mengikut kajian yang dibuat , banyak bisnes yang tutup dalam tempoh 3 tahun pertama. ini antara puncanya.

Tidak memahami kehendak pelanggan juga boleh menyebabkan sesebuah perniagaan itu gulung tikar. Kadangkala produk atau perkhidmatan anda itu telah digemari pengguna, namun mungkin juga mereka mahupun peningkatan dari segi ciri atau kualiti. Atau mungkin juga pengguna lebih tertarik dengan trend terbaru? Jadi anda perlulah peka terhadap perubahan sekeliling. Kenal pasti trend terbaru berkaitan dengan produk anda. Dapatkan juga fed back daripada pengguna setia. Mereka mungkin dapat memberikan idea-idea baru untuk membangunkan perniagaan anda.

Yang paling penting untuk berjaya, tak kiralah dalam apa jua bidang, anda perlulah mempunyai minat. Usaha sahaja tak cukup kalau anda tak suka dengan apa yang anda buat. Dengan minat yang cukup kuat, secara automatik usaha itu juga akan datang. Tapi jangan pula lupa untuk berdoa. Walau apa pun pegangan yang anda anuti, anda harus ingat DIA juga yang akan mengabulinya.

SHARE ARTIKEL INI JIKA ANDA RASA BERMANFAAT UNTUK KAWAN-KAWAN ANDA.

" Sampaikanlah Dari Ajaranku Walau Sepotong Ayat " 


Enter your email address And Get Update from this Blog:

Delivered by CatitanSaudagar